Een huwelijk organiseren

Een huwelijk organiseren

checklistNadat een van de beide partners de ander het beroemde aanzoek heeft gedaan en het antwoord daarop positief was kan de huwelijksdatum worden vastgesteld. Vanaf dat moment wordt het een georganiseer van heb ik jou om er een geweldige dag van te maken.
Wanneer gaan we trouwen, eventueel in welke kerk, waar vieren we ons feest? De volgende belangrijke vraag is wie de getuigen zullen zijn. Wat als ik die vraag, hoe zal die ander dan reageren? Moeten we een broer of zus vragen of een van onze vrienden? Wie nodigen we uit, wie niet? Wat doen we met collega’s? Alleen voor de receptie of een paar ook voor de avond? Hoe lang willen we de receptie laten duren en is er alleen iets te drinken of zijn er ook hapjes?

De avond zelf
Welke muziek willen we voor onze avond? Een DJ, een band of die band die laatst op dat feest speelde? Man wat waren die goed. Maar is dat niet te veel moderne muziek voor de wat ouderen? Zullen we maar een sixties band nemen, want dat vindt iedereen leuk?

Het diner
Hoe laat trouwen we? Als we later in de middag trouwen besparen we een diner. Of willen we een diner met de familie en de beste vrienden? Wat mag dat kosten en voor hoeveel personen? Waar? Wie zit naast wie aan tafel of laten we dat iedereen zelf beslissen?
Wat doen we ‘s avonds? Een warm of een koud buffet of iets van beide? Bij wie bestellen we dat? Bij de zaak waar we ons huwelijk vieren of bij een cateraar die wij zelf kennen? Voor hoeveel personen? Niemand mag iets te kort komen!

Een hele organisatie
Al die vragen en wie weet welke nog meer roepen, smeken om een antwoord. Men moet lijsten met namen samenstellen, zaken regelen, vooraf een budget bepalen en vooral zorgen dat niet bij iedere beslissing het budget gerekt moet worden. Binnen het budget blijven betekent keuzes maken. Voor het maximale aantal gasten. Hoe duur de band mag zijn. Hoe laat het mag worden, want stoppen tegen enen betekent minder drankjes. Trouwen is leuk, maar een goed feest vereist wel zorg.